El cinema i la ciència són dos conjunts de pràctiques i discursos, es a dir, de formes d’acció i interacció quotidiana entre persones, col·lectius i institucions, que juguen un paper bàsic en la construcció i el funcionament de les societats contemporànies, i que presenten interseccions molt diverses i multidimensionals.
El cicle ‘Cinema i Ciència’ convida a explorar i experimentar el cinema com vehicle de construcció i reflexió sociocultural en relació amb processos de generació, circulació i gestió de coneixement científic, mèdic i tecnològic.
Directament relacionat amb els debats actuals sobre popularització en els àmbits dels estudis socials i de la història de la ciència, el cicle pretén contribuir a l’anàlisi del cinema, entre altres mitjans de comunicació, com un espai on es posen de manifest les complexes relacions entre la ciència i els seus públics, i on experts i profans interaccionen dins dels processos de construcció sociocultural de la ciència, la medicina i la tecnologia.
Per tot això, aquest cicle també pretén explorar el cinema com eina fonamental de recerca, documentació i docència per la història de la ciència en relació amb les transformacions socioculturals del segle XX.
Així, aquest primer cicle de ‘Cinema i Ciència’ s’estructura en cinc sessions que reflecteixen l’amplitud i heterogeneïtat d’aquest camp de recerca, incloent-hi: la tràgica història del biòleg Paul Kammerer i les implicacions polítiques dels seus experiments, amb la pel·lícula germanosoviètica “Salamandra” (1928), presentada per Klaus Tashwer; l’exploració de les relacions entre ideologia i tecnologia en el context nord-americà de la primera meitat del segle XX, amb la pel·lícula escrita per Lewis Mumford “The City” (1939), presentada per Jaume Sastre; una panoràmica sobre les relacions entre cinema i genètica al llarg del segle XX, presentada per Sophia Vackimes; i dos sessions sobre les relacions entre les ciències naturals i la televisió, la primera centrada en produccions britàniques, presentades per Tim Boon, i la segona sobre el impacte de la sèrie “El Hombre y la Tierra” (1973-1980) de Félix Rodríguez de la Fuente en l’Espanya dels anys 70, presentada per Carlos Tabernero.
CALENDARI I PROGRAMA
30 / 9 / 2011
“The Toad Kisser and the Bear Cave. Revisiting the Case of Paul Kammerer”
Projecció de la pel·lícula Salamandra (1928)
Klaus Taschwer, periodista de “Der Standard”, Viena.
Coordinat per Oliver Hochadel (IMF)
12 / 1 / 2012
“Llums i ombres de la tecnologia: les tecnocràcies dels anys 30 a la llum del documental ‘The City’ de Lewis Mumford”
Projecció de la pel·lícula The City (1939)
Jaume Sastre, CEHIC
9 / 2 / 2012
“Natural History Filmmaking / Science on Television”
Projecció per determinar
Tim Boon, Science Museum, London
8 / 3 / 2012
“Beasts, Men and Mutant Categories; a cinematic panorama
Bestias, hombres y mutantes: un panorama cinematográfico”
Projecció per determinar
Sophia Vackimes, Universitat de Girona / Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural
17 / 5 / 2012
“Documentales sobre vida salvaje para tiempos salvajes:
Félix Rodríguez de la Fuente y ‘El Hombre y la Tierra’ en la España de los años 70”
Projecció de dos capítols de la sèrie El Hombre y la Tierra (1973-1980)
Carlos Tabernero, CEHIC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada