dimarts, 20 de desembre del 2011

Convocatòria XEHC! Últim XEHC del Any!

Propera sessió: Dimecres 21 de Desembre

Lloc: Cafè de les Delícies
C/ Rambla Raval, 47

Xehc de Nadal: El proper dimecres 21 de Desembre, ja a punt de menjar-nos els torrons, farem la quarta sessió del XEHC! de la temporada. Per aquesta ocasió la Pamela Meneses ens presentarà l'estat actual del seu treball final de màster sobre la "Institución Maternal Catalana". La Pamela també ens proposa un parell de lectures molt ràpides per introduir-nos en aquest tema.

Donat que aquesta serà la última xerrada del any 2011 proposem des del XEHC! que cadascú de nosaltres, en la mesura del possible, porti torrons, neules, cava o "polvorons" així celebrem el primer any d'existència del XEHC! amb una trobada d'allò més nadalenca.



Programa de la Xerrada



La mujer-madre en el discurso médico sanitario de comienzos del siglo XX: el proyecto de la Institución Maternal Catalana (1913-1925)


Xerrada Conduïda per Pamela Meneses.


La Casa de Maternidad y Expósitos de Barcelona (CMEB) es una institución emblemática en la historia de la ciudad desde una perspectiva social y médico sanitaria, principalmente por la trayectoria de una historia local construida por personajes como el doctor Miquel A. Fargas i Roca, quien en el año 1913 presenta a la junta de gobierno de la CMEB un ambicioso proyecto llamado Institución Maternal Catalana, el cual buscaba ampliar el único horizonte de acción de la CMEB hasta la fecha, a saber el benéfico. Es decir, el proyecto de Fargas buscaba transformar el concepto de institución benéfica preocupada por el universo marginal de la sociedad, ejercido desde su fundación a medidos del siglo XIX, planteando la idea de un centro médico sanitario especializado, una maternal, autosuficiente económica y administrativamente, preocupada no solo de los grupos marginados sino que abarque a la población obrera y ofreciendo a la vez un espacio para la enseñanza y divulgación de la medicina y sus emergentes especialidades.
Para el caso de este estudio realizo un análisis crítico de discursos emanados por personajes que fundamentaron y apoyaron la concreción del proyecto, bajo la hipótesis de que el apoyo y finalmente la realización de la maternal como nueva institución, es a nivel local un ejemplo de medicalización, en este caso del cuerpo de la mujer a través de la figura mujer-madre.




- XEHC! Propostes, prespectives i organització.





Si no ho heu fet abans, és un bon moment per començar a assistir a aquestes xerrades d’estudiants.


... I visiteu el nostre blog !

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada